+36 (20) 537 4566
info@drbakonyililla.hu
1077 Budapest, Wesselényi utca 58. 1/12.
Sajnos gyakran tapasztalom, hogy az ügyfelek utolsó pillanatban lépnek vissza egy adásvételi szerződéstől, az aláírás után próbálnak visszakozni, vagy pedig nem tudják teljesíteni a vállaltakat. Ezt megelőzendő összeállítottam egy rövid listát azokról a kérdésekről, amiket fel kell tenni magunknak mielőtt ingatlan eladás vagy ingatlan vétel mellett döntünk.
Eladóknak:
- Tényleg el szeretném adni az ingatlant? - Lehetséges, hogy az ingatlanpiac fellendülése miatt jó áron el tudom adni az ingatlanomat, de a lakhatásomat továbbra is meg kell oldani valahogy, és a bérleti díjak nagyon magasak, ezt figyelembe vettem a döntésnél? Lehetséges az is, hogy érzelmileg annyira kötődöm az ingatlanhoz, hogy nem leszek képes onnan kiköltözni?
- Én vagyok az - egyetlen - tulajdonos? - Én mindenképp el szeretném adni az ingatlant, de ha van más tulajdonos vagy haszonélvező, nélkülük nem fog menni, nekik is szerződniük kell. Egyeztettem előzetesen velük az eladási szándékról?
- Tehermentes az ingatlan? - A vevő minden bizonnyal visszalép az ügylettől, ha az utolós pillanatban derül ki, hogy terhelt az ingatlan. A törlési engedélyek beszerzése körülbelül 30 napot vesz igénybe, és ugyanennyi idő a földhivatali törlés. Ki akarna erre várni további 60 napot, ha ezzel nem kalkulált?
- Mennyi legyen a vételár? Mikor van szükségem a vételárra? - Utólag nem mondhatom, hogy áron alul adtam el az ingatlant, így célszerű tájékozódni az ingatlanpiacon, hogy mi a reális vételár. Figyelembe kell venni, hogy ha az átvett vételárból másik ingatlant kíván valaki vásárolni, akkor az új adásvételnél a fizetési határidőket a korábbi szerződés határidejeit figyelembe véve kell meghatározni úgy, hogy pár hetes csúszás miatt ne kelljen felbontani a szerződést, ne álljon el a másik fél. Figyelemmel kell lenni arra is, hogy a vételárból ki kell fizetni az ingatlanközvetítőt, a tehermentesítési költségeket és sok esetben személyi jövedelemadót is kell fizetni.
- Mikor tudom átadni az ingatlant? - Az ingatlan átadása általában a vételár teljes megfizetésével egyidejűleg történik, de ettől eltérően is megállapodhatnak a felek. A fontos az, hogy olyan határidőt vállaljunk, amit tartani is tudunk, ne utólag álljunk elő azzal, hogy a bútorokat még nem tudtuk kipakolni.
Vevőknek:
- Tényleg vásárolni akarok egy ingatlant? - Valóban kényelmetlen és bizonytalan albérletben élni, de amíg valaki nem biztos abban, hogy az adott városban kíván letelepedni hosszabb távon, annak nem javaslom, hogy azonnal ingatlan vásárlására adja a fejét.
- Tényleg a megfelelő ingatlant választottam? - Figyelembe kell venni minden lényeges szempontot, így családok esetében az óvoda, iskola elhelyezkedését, tömegközlekedési lehetőségeket is, hogy utólag ne bánjuk meg, hogy ezt az ingatlant választottuk.
- Mekkora vételárat vagyok képes megfizetni? - Egy adásvételi szerződés esetén a vételáron kívül számos más költség is felmerül (vagyonszerzési illeték, ügyvédi költség, földhivatali díj, banki ügyintézés díja, felújítási költségek, stb.), melyekkel számolni kell előre.
- Hitelképes vagyok? - A bankok kötelező önerőt határoznak meg ingatlan-vásárlás esetén, tudom ezt teljesíteni? Van más hitelem, be tudok vonni adóstársat vagy más fedezeti ingatlant? Amíg egy vevő pontosan nem tudja, hogy kaphat-e, és ha igen, mekkora összegű hitelt kaphat, nem is érdemes elkezdenie a lakáskeresést.
- Mikor tudok/mikor kell beköltöznöm? - Meddig él a bérleti szerződésem, mennyi idő alatt tudok átköltözni? A gyermekeknek mikor kezdődik az iskola, nem jelent-e nagy terhet, ha év közben költözik a család?
Remélem, hasznos segítséget adtam! Sok sikert kívánok mindenkinek az ingatlan-értékesítéshez és ingatlan-vásárláshoz!
A facebookon is elérhető ez a cikk, valamint további érdekességek, hírek, bejegyzések: www.facebook.com/drbakonyililla